0rk.nl
Image default
Vervoer en transport

Lotus lanceert een instapmodel auto voor dagelijks gebruik

Lotus lanceert een instapmodel auto voor dagelijks gebruik

In het VK werkt Lotus aan de productie van een nieuw instapmodel van zijn voertuigen, dat voldoende binnenruimte zal bieden voor dagelijks gebruik. Hoeveel kentekens er in Nederland zullen komen is nog niet bekend.

CEO Phil Popham zei in een interview dat de momenteel niet nader genoemde auto, die het model met verbrandingsmotor van het bedrijf zal zijn, tussen 55.000 pond ($ 67.000) en 100.000 pond zal kosten. De dagwaarde van de auto is dus behoorlijk.

Een fabrieksuitbreiding die momenteel wordt gebouwd in de fabriek van Lotus in Hethel, Engeland, voor het nieuwe model, dat eind dit jaar of begin 2021 zal worden onthuld. Volgens Popham zal de productie in Hethel volgende maand opnieuw starten zodra het VK zijn Covid19-Lockdown.

Voor het nieuwe model zullen ontwerpelementen worden afgeleid van wat Lotus beschouwt als ’s werelds krachtigste auto, de volledig elektrische Evija hypercar. De strategie van Lotus onder de Chinese eigenaar Geely-groep wordt weerspiegeld in de koppeling van de Evija van $ 2 miljoen met de meer bescheiden geprijsde basisauto.

Lotus streeft ernaar het verkoopvolume te vergroten door meer toegankelijke autokeuzes te bieden die aantrekkelijk zullen zijn voor reguliere chauffeurs, terwijl rijke kopers de kans krijgen om grote hoeveelheden geld uit te geven aan zeer winstgevende limited edition-auto’s. Een zet die andere autofabrikanten maken.

Lotus zal eerst een toegankelijke sportwagen produceren met voldoende binnenruimte die geschikt is voor dagelijks gebruik, in tegenstelling tot zijn rivalen zoals Aston Martin en Lamborghini die met SUV’s gaan. Dit is een andere richting voor Lotus, dan modellen zoals de wigvormige Espirit, die meestal op het circuit of in het weekend worden gebruikt.

Popham zei dat Lotus van plan is om het volume van ongeveer 1.600 auto’s per jaar te verhogen tot de limiet van 5.000 eenheden van haar faciliteiten, eraan toevoegend dat het coronavirus er niet voor zal zorgen dat de plannen worden tegengehouden.

‘Het is niet zo dat we zelf al het geld moeten genereren om in onze toekomst te investeren’, zei de CEO. Toekomstige opties voor de autofabrikant kunnen ook een SUV of een sportieve sedan zijn, voegde hij eraan toe.

“Onze focus ligt nu op sportwagens, maar we denken wel dat het merk de potentie heeft om naar andere segmenten te verhuizen. En Geely heeft expertise op gebieden als elektrificatie en autonoom rijden.”

https://rdw-kenteken.nl/