Veel mensen gaan met het openbaar vervoer of de auto naar hun werk. Niet alleen veroorzaak je redelijk wat c02 uitstoot, maar je stapt van de ene zittende bezigheid naadloos over in de andere. We doen tegenwoordig veel te weinig aan lichaamsbeweging en brengen veel te veel tijd door in een zittende houding. Zitten wordt zelfs al het nieuwe roken genoemd, een duidelijk teken dat we iets aan dat gedrag moeten veranderen. Wil je het nuttige met het aangename combineren, dan kun je dit patroon doorbreken door op de fiets naar je werk te gaan. Maar zijn goede fietsen niet ontzettend duur en hebben ze niet heel veel onderhoud nodig? Een slimme oplossing hiervoor is om te kijken of je werkgever een fietsplan heeft of dat je een fiets kunt leasen. Een fiets leasen via je werkgever, voor en nadelen Wanneer je als werknemer een fiets wil om naar je werk te gaan dan kan dat bij veel bedrijven door een fiets te leasen of middels een fietsplan. Hoewel in beide gevallen de werkgever iets regelt voor de werknemers is een leasefiets niet hetzelfde als een fietsplan. Bij een leasefiets stelt de werkgever een fiets beschikbaar aan de medewerker. Het bedrijf huurt de fiets bij een bedrijf, en betaalt daar de kosten voor. Je hoeft zelf niets te regelen en als de fiets stuk is wordt er via de leasemaatschappij snel een nieuwe fiets verzorgd. Zelf moet je net als wanneer je een auto zou leasen een klein percentage van 7% aan bijtelling betalen aan de belastingdienst. De fiets blijft echter het eigendom van de leasemaatschappij, en als je uit dienst gaat moet je de fiets dus teruggeven. Een fiets kopen via het fietsplan van je werkgever, voor en nadelen Alhoewel auto’s leasen heel gebruikelijk is bieden de meeste bedrijven een fietsplan in plaats van fiets lease. En dat is logisch, want het is voor een werkgever financieel aantrekkelijker om via een fietsplan werknemers op de fiets te krijgen dan via fiets lease. Bij een fietsplan kun je voor een klein bedrag wat maandelijks wordt ingehouden op je brutoloon een gloednieuwe fiets kopen. Ook voor de werknemer is het aantrekkelijk om via een fietsplan een fiets te kopen, want omdat de fiets kosten worden afgetrokken van je brutoloon levert het je 40% belastingvoordeel op. En bovendien mag je de fiets als je uit dienst gaat gewoon houden. Het nadeel is dan wel dat wanneer de fiets stuk gaat je zelf voor vervangend vervoer of reparaties moet zorgen. Gezond op de fiets naar je werk in je korte broek Het kan dus heel aantrekkelijk zijn om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om via je werk een nieuwe fiets te kopen. Niet alleen kun je voordelig op de fiets stappen, je bent ook in beweging wat goed is voor je gezondheid. En als iedereen in een warm pak in het openbaar vervoer zit om naar het werk te gaan fiets jij vrolijk langs in je korte broek. |