Duurzaam ondernemen in het MKB-segment

Juist voor ondernemers in het MKB-segment is het nu van belang om te investeren in duurzaamheid. Weliswaar kom je daarmee ...

Inhoudsopgave:

Juist voor ondernemers in het MKB-segment is het nu van belang om te investeren in duurzaamheid. Weliswaar kom je daarmee mogelijk voor flinke investeringen te staan, maar die gaan zich op termijn terugbetalen. Bovendien heb je als ondernemer in het MKB-segment een belangrijke functie in het geheel, want je draagt er mede aan bij dat de rest van de wereld ook meer aandacht gaat krijgen voor duurzaamheid. Samen zorgen alle ondernemers op termijn voor dat iedereen andere keuzes gaat maken, waardoor we de uitputting van onze planeet een halt toeroepen.
 

De grootste groep bedrijven

In Nederland vallen bijna alle bedrijven in het MKB-segment. Deze groep staat gedefinieerd als bedrijven met een maximum van 250 werknemers. Ongeveer twee derde van alle ondernemingen in ons land zijn zogenoemde ZZP’ers, ofwel voluit zelfstandigen zonder personeel. Nog eens ongeveer een derde bestaat uit bedrijven met meer medewerkers, maar minder dan 250. Slechts een tiende procent van alle ondernemingen kunnen als groot worden aangemerkt en vallen dus niet onder de MKB-groep. Deze verhoudingen geven aan dat met MKB-segment een heel belangrijke rol speelt in het Nederlandse bedrijfsleven. Als je duurzaam ondernemen goed op de kaart wilt zetten, zul je dus in deze groep de belangrijkste stappen moeten zetten. Ondernemers kunnen elkaar op weg helpen in dit proces en van elkaars ervaringen leren.
 

Domino-effect

Als steeds meer bedrijven duurzame keuzes maken, heeft dat effect in twee richtingen. Op de eerste plaats beïnvloedt het de consumenten, omdat zij zelf ook andere keuzes zullen moeten maken op basis van een aangepast assortiment. Maar de bedrijven kunnen ook eisen gaan stellen aan hun leveranciers van grondstoffen en/of handelsvoorraden. Zo ontstaat een domino-effect dat de wereld over gaat en waardoor de hele wereldeconomie stap voor stap duurzamer wordt.
 

Voorbeeldfunctie

Omgekeerd werkt het positieve effect van een duurzaam imago in je voordeel. Nu steeds meer consumenten zich bewust zijn van de destructieve gevolgen van ons handelen voor de planeet, zullen ze ook eerder kiezen voor een ondernemer die heel bewust met het thema duurzaamheid omgaat. Je hebt dus als ondernemer in het MKB-segment een streepje voor op je concurrenten als je duurzaam te werk gaat en dat ook zichtbaar maakt in je bedrijfsvoering.
 

Inspireren

Ondernemers kunnen elkaar inspireren door informatie met elkaar te delen. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? En waarin resulteerde dat uiteindelijk? Zo kun je wellicht andere ondernemers over de streep trekken.

https://www.nn.nl/zakelijk/ondernemen/waarom-duurzaam-ondernemen-juist-nu-belangrijk-is-voor-het-mkb.htm
Tags:
Delen:
Meer Berichten
Stuur ons een bericht

Registreer nu en deel jouw verhaal vandaag nog op ons platform. Ontdek hoe jouw verhaal anderen kan inspireren en verbinden.

Gerelateerde Berichten

Jouw Ford-garage in Vinkeveen voor betrouwbare service

Heb je een Ford en wil je deze in topconditie houden? Dan is een bezoek aan een gespecialiseerde Ford-garage in Vinkeveen een slimme keuze. Hier

...

Versterk je team met gerichte teamcoaching

Wil je meer halen uit je team en de samenwerking verbeteren? Teamcoaching is een krachtige manier om de dynamiek binnen je team naar een hoger

...

Uw betrouwbare importeur en dealer van compressoren in regio Rotterdam

Als ondernemer in de regio Rotterdam weet u als geen ander hoe belangrijk betrouwbare en efficiënte apparatuur is voor de dagelijkse werkzaamheden. Wanneer het gaat

...

Bestratingen in Almere: Duurzaam en Esthetisch voor je Tuin en Oprit

Bestratingen in Almere: Duurzaam en Esthetisch voor je Tuin en Oprit Als je in Almere woont en op zoek bent naar hoogwaardige bestratingen voor je

...