Het kan nodig zijn om ter bevordering van de verkeersveiligheid op een weggedeeltes snelheidsremmende maatregelen te nemen, zoals wegversmallingen, verkeersdrempels, chicanes, verkeersplateaus of verkeersdrempels. Over laatstgenoemde gaan we het hier hebben. We gaan nader in op de functie van verkeersdrempels en beschrijven een indeling ervan. Voor de volledigheid geven we eerst een korte uitleg over wat een verkeersdrempel is. We zullen die hier ook wel aanduiden met verkeersheuvels. Wat is een verkeersdrempel?Technisch gesproken is een verkeersdrempel een aanpassing aan de infrastructuur, die erop is gericht dat het verkeer snelheid vermindert, waardoor de verkeersveiligheid op die plek wordt vergroot. Zoals eerder is aangegeven, vallen ze onder de snelheidsremmende maatregelen. De standaard verkeersheuvel is sinusvormig, 4,8 m lang en heeft een hoogte tussen de 8 en 12 cm. De weggebruikers worden geattendeerd op aanwezigheid van een verkeersdrempel met een speciaal verkeersbord. Verkeersheuvels worden niet alleen voor openbare wegen gebruikt, maar ook onder meer voor parkeerplaatsen, garages, en bedrijfsterreinen. De functie van verkeersdrempelsZoals eerder is genoemd, is de functie van een verkeersheuvel dat het verkeer snelheid mindert als die te hoog is, waardoor de verkeersveiligheid wordt verbeterd. De Richtlijn drempels, plateaus en uitritten die is opgesteld door CROW, een Nederlandse stichting die zich onder meer met verkeersveiligheid bezighoudt, geeft aan wat met een goed functionerende verkeersheuvel wordt bereikt. Zo’n verkeersheuvel dwingt een gewenste snelheid af en is aangepast aan de plaatselijk verkeerssituatie. De ervaring leert dat moet worden voorkomen dat de snelheid van auto’s, waarmee die bij een verkeersheuvel aankomen, meer dan 20 à 25 km/uur hoger is dan de zogenoemde passeersnelheid van die heuvel. Een hogere snelheid wordt als onveilig beschouwd. De passeersnelheid is de snelheid waar 85% van de automobilisten niet overheen gaan. Die snelheid wordt met V85 aangeduid. De richtlijnen die CROW opstelt, zijn niet dwingend van aard. Wel geldt echter, dat een Nederlandse wegbeheerder goede motieven nodig heeft om van die richtlijnen af te wijken.
Indeling van verkeersdrempelsCROW maakt de volgende indeling van verkeersdrempels:
De genoemde snelheden zijn de ontwerpsnelheden. Als ergens bijvoorbeeld niet harder mag worden gereden dan 30 km/h, dan zou een drempel 30 km/h moeten worden toegepast. Zoals eerder is genoemd, dienen verkeersdrempels sinusvormig te zijn. Dat betekent dat ze geleidelijk hun hoogste punt bereiken en ook zo weer afdalen. Het doel is dat als een weggebruiker onder de snelheid rijdt die op een plek maximaal is toegestaan, die weggebruiker geen vermeldingswaardige hinder van een verkeersheuvel moet ondervinden.
|