Organisaties zijn gericht op het verbeteren van de productiviteit en de winst. Een van de belangrijkste trends is bijvoorbeeld het verbeteren van de betrokkenheid van werknemers door middel van beleidsmaatregelen zoals flexibiliteit op de werkplek. Dit soort strategieën kan werknemers motiveren, wat de productiviteit en winstgevendheid beïnvloedt.
Een andere optie is beschikbaar via het gebied van organisatorisch gedragsmanagement, dat een meer wetenschappelijke benadering hanteert om bedrijfsdoelen te bereiken.
Wat is Organizational Behavior Management? Organizational behavior management (OBM) past gedragsprincipes toe op individuen en groepen in het bedrijfsleven, de industrie, de overheid en de gezondheidszorg, volgens Psychological Services, een publicatie van de American Psychological Association. OBM kan worden gezien als het kruispunt tussen gedragswetenschap en verbetering in organisatorische omgevingen.
OBM is geworteld in het gebied van de toegepaste gedragsanalyse (ABA), die technieken ontwikkelt om sociaal significant gedrag te produceren in een breed scala van gebieden en gedragsproblemen. ABA is een van de drie disciplines van gedragsanalyse, of de wetenschap van gedrag, die omvat:
Toegepaste vleugel van de discipline van gedragsanalyse (ABA) Experimentele analyse van gedrag, gericht op de basisprincipes van gedrag Tak van gedragsanalyse die zich richt op de conceptuele en filosofische grondslagen van de wetenschap van het gedrag (behaviorisme) Net als ABA, is OBM bijna uitsluitend gericht op praktische strategieën die kunnen worden gebruikt om gedrag te veranderen. Bijvoorbeeld, in plaats van zich te concentreren op persoonlijkheidskenmerken die het meest voorspellend zijn voor goede presteerders, zijn ABA en OBM meer bezig met het onderzoeken van methoden om prestaties te verbeteren.
De groei van OBM heeft geresulteerd in drie primaire specialismen.
Prestatiemanagement past gedragsprincipes toe om de prestaties van werknemers te managen. Dit was vroeger synoniem met de term “OBM”, maar het is nu een eigen vakgebied, gecontrasteerd met specialisatiegebieden die gericht zijn op andere niveaus van de organisatie. Systeemanalyse verwijst naar de analyse en wijziging van organisatorische processen ten voordele van de organisatie. Dit gebied concentreert zich op hoe individuen of groepen van werknemers onderling afhankelijke taken kunnen voltooien die leiden tot gecreëerde producten of diensten die belangrijk zijn voor de gehele organisatie. Op gedrag gebaseerde veiligheid is een snel groeiend specialisme dat werkomgevingen analyseert en wijzigt om letsel te verminderen en veilig gedrag te bevorderen. In plaats van veiligheid in andere disciplines te benaderen vanuit het oogpunt van werktuigbouwkunde of bouwkunde, concentreert veiligheid op basis van gedrag zich op het veranderen van het gedrag van werknemers om verwondingen te verminderen en veilig presteren gangbaarder te maken.
Hoe Organizational Behavior Management werkt Organizational behavior management (OBM) toepassingen isoleren, analyseren en wijzigen omgevingsgebeurtenissen die het meest direct invloed hebben op prestaties. Specifieke interventies stellen beoefenaars in staat om gedrag in organisatorische omgevingen effectief te veranderen.
Voorbeeld Interventies Er zijn twee categorieën van OBM interventies: antecedent-gebaseerde interventies en consequentie-gebaseerde interventies.
Op antecedenten gebaseerde interventies omvatten taakverduidelijking, aanpassing van apparatuur, het stellen van doelen, aansporing en training.
Taakverduidelijking houdt in dat de taken van de werknemers duidelijk worden omschreven. Aanpassing van de uitrusting houdt in dat de voor de taken gebruikte uitrusting wordt aangepast. Het stellen van doelen betekent het stellen van prestatiedoelen en vervolgens toegang tot beloningen. Prompting houdt in dat werknemers worden aangespoord om een activiteit uit te voeren of voort te zetten. Opleiding omvat het identificeren en aanpassen van inadequate kennis, vaardigheden of capaciteiten van de werknemer. Consequentiegerichte interventies omvatten feedback, lof en monetaire en niet-monetaire stimulansen.
Feedback houdt in dat de werknemer informatie krijgt over zijn prestaties in het verleden, die kan variëren naar gelang van de vorm (verbaal, schriftelijk, grafisch) en de verstrekker (manager-supervisor, consultant-onderzoeker of collega-werknemer). Het is veruit de meest gebruikte interventie bij OBM. Monetaire en niet-monetaire prikkels hebben betrekking op geld, voordelen of tastbare zaken die afhangen van de prestatie; in de praktijk en in onderzoek worden ze vaak gecombineerd.
|
https://www.newbusinessmanagement.com/ |