Hoe kun je kwalitatief onderzoek gebruiken als je gaat belegggen?

Als kwantitatief onderzoek de zwart-witfinanciën van het verhaal van een bedrijf onthult, levert kwalitatief onderzoek de technicolor-details die u een ...

Inhoudsopgave:

Als kwantitatief onderzoek de zwart-witfinanciën van het verhaal van een bedrijf onthult, levert kwalitatief onderzoek de technicolor-details die u een getrouwer beeld geven van zijn activiteiten en vooruitzichten.

Warren Buffett zei beroemd: “Koop een bedrijf in omdat je het wilt bezitten, niet omdat je wilt dat het aandeel omhoog gaat.” Dat komt omdat wanneer je aandelen koopt, je een persoonlijk belang in een bedrijf koopt.

Hoe verdient het bedrijf geld?

Soms ligt het voor de hand, zoals een kledingverkoper wiens hoofdactiviteit bestaat uit het verkopen van kleding. Soms is het dat niet, zoals een fastfoodbedrijf dat het grootste deel van zijn inkomsten haalt uit de verkoop van franchises of een elektronicabedrijf dat afhankelijk is van het verstrekken van consumentenfinanciering voor groei. Een goede vuistregel die Buffett goed van pas komt: investeer in gezond verstandige bedrijven die u echt begrijpt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Amazon aandelen kopen, dat is namelijk een stabiel bedrijf.

Hoe zit het met de concurrentie?

Heeft dit bedrijf een concurrentievoordeel? Zoek naar iets over het bedrijf dat het moeilijk maakt om te imiteren, gelijk te zijn of te verduisteren. Dit kan zijn merk, bedrijfsmodel, innovatievermogen, onderzoeksmogelijkheden, patenteigendom, operationele uitmuntendheid of superieure distributiemogelijkheden zijn, om maar een paar te noemen. Hoe moeilijker het voor concurrenten is om de gracht van het bedrijf te doorbreken, des te sterker het concurrentievoordeel.

Hoe kun je kwalitatief onderzoek gebruiken als je gaat belegggen?

Hoe is het team in elkaar gezet?

Hoe goed is het managementteam? Een bedrijf is alleen zo goed als het vermogen van zijn leiders om een ​​koers uit te zetten en de onderneming te sturen. U kunt veel over het beheer te weten komen door hun woorden in de afschriften van bedrijfsconferentiegesprekken en jaarverslagen te lezen. Onderzoek ook de raad van bestuur van het bedrijf, de mensen die de aandeelhouders vertegenwoordigen in de bestuurskamer. Wees op uw hoede voor borden die voornamelijk bestaan ​​uit insiders van bedrijven. U wilt een gezond aantal onafhankelijke denkers zien die de acties van het management objectief kunnen beoordelen.

Wat zou er mis kunnen gaan ? We hebben het niet over ontwikkelingen die op de korte termijn van invloed kunnen zijn op de aandelenkoers van het bedrijf, maar fundamentele veranderingen die van invloed zijn op het vermogen van een onderneming om gedurende vele jaren te groeien. Identificeer mogelijke rode vlaggen met “what if” -scenario’s: een belangrijk octrooi vervalt; de opvolger van de CEO begint het bedrijf in een andere richting te nemen; een levensvatbare concurrent naar voren komt; nieuwe technologie maakt gebruik van het product of de dienst van het bedrijf.

Zet je onderzoek in context

Zoals je ziet, zijn er eindeloze statistieken en ratio’s die beleggers kunnen gebruiken om de algemene financiële gezondheid van een bedrijf te beoordelen en de intrinsieke waarde van de aandelen te berekenen. Maar alleen kijken naar de inkomsten of inkomsten van een bedrijf uit een enkel jaar of de meest recente beslissingen van het managementteam, geeft een onvolledig beeld.

  • Voordat u een aandeel koopt, wilt u een goedgeïnformeerde vertelling over het bedrijf opbouwen en welke factoren het een partnerschap op lange termijn waardig maken. En om dat te doen, is context de sleutel.
  • Voor de lange termijn context, trek je de lens van je onderzoek terug om naar historische gegevens te kijken. Dit geeft u inzicht in de veerkracht van het bedrijf tijdens moeilijke tijden, reacties op uitdagingen en het vermogen om de prestaties te verbeteren en aandeelhouderswaarde te leveren in de loop van de tijd.
  • Bekijk vervolgens hoe het bedrijf in het grote geheel past door de bovenstaande getallen en sleutelverhoudingen te vergelijken met industriegemiddelden en andere bedrijven in dezelfde of soortgelijke bedrijfsactiviteiten. De eenvoudigste manier om deze vergelijkingen te maken, is door gebruik te maken van de onderzoekstools die op de website van uw makelaar worden aangeboden.

 

https://aandelentop10.nl/
Delen:
Meer Berichten
Stuur ons een bericht

Registreer nu en deel jouw verhaal vandaag nog op ons platform. Ontdek hoe jouw verhaal anderen kan inspireren en verbinden.

Gerelateerde Berichten

Gemiddelden door de ogen van investeerders: Begrijp en optimaliseer je beleggingsstrategie

Wat je kunt verwachten Ben je een ervaren belegger, een financiële adviseur, of iemand die net begint met investeren? Dan heb je vast gehoord van

...

Efficiënte salarisadministratie in Den Haag: kies de juiste expert

Het voeren van een correcte salarisadministratie is voor veel ondernemers in Den Haag een uitdaging. Dit proces omvat meer dan alleen het uitbetalen van salarissen;

...

Warmtepompen, zonnepanelen en laadpalen in Friesland: De toekomst van duurzame energie

Duurzaamheid is niet meer weg te denken in Nederland, en Friesland speelt hierin een voorname rol. Friezen kiezen steeds vaker voor energieoplossingen zoals warmtepompen, zonnepanelen

...

Professioneel belastingadvies in Den Haag voor uw financiële rust

Wanneer het gaat om uw belastingzaken, wilt u er zeker van zijn dat alles tot in de puntjes geregeld is. Professioneel belastingadvies in Den Haag

...